22.-30. juunil toimusid Porto Cervos, Itaalias 2022 ORC avamerepurjetamise maailmameistrivõistlused, kus osalesid 69 jahi meeskonnad 16 riigist, nende hulgas ka neli Eesti jahti. Ott Kikkas’e meeskond jahil Sugar 3 sai C klassis ülekaaluka võidu, tulles teistkordselt selle klassi maailmameistriks. B klassis sai kolmanda koha Aivar Tuulbergi meeskond jahil Katariina II.
Sugar 3 tuli teist korda ORC avamerepurjetamise maailmameistriks, Katariina II meeskonnale pronks
Pärast viit päeva toimunud võistlussõite, mis sisaldasid pikka enam kui 24 tundi kestnud avamereetappi ja kuut lühirajasõitu vastutuule-allatuule rajal, krooniti uued ORC maailmameistrid kolmes klassis Porto Cervos Costa Smeralda jahtklubis neljapäeva õhtul. Nädala jooksul võisteldi väga erinevates tuule- ja mereoludes, purjetajatel tuli hakkama saada nii tuulevaikuse, väga vaiksete kui ka enam kui 25 sõlme puhunud tuultega.
C klassi 22 jahi ülitihedas konkurentsis oli Sugar 3 (Italia 11.98) seitsmepunktiline skoor väga veenev ja ülekaalukas - teine koht pikalt avamereetapilt ning kõikidest lühirajasõitudest vaid esikohad, andis Sugar 3 meeskonnale 6,5-punktilise edu teise koha saavutanud Vincenzo de Blasio jahi Scugnizza (samuti Italia 11,98) ees. Sugar 3 ülekaal konkurentide ees oli nii selge, et meistritiitel oli endale kindlustatud juba enne viimast võistlussõitu.
Ott Kikkas’e Eesti-Itaalia segameeskond Sugar 3 (Tallinna Jahtklubi) tuli Porto Cervos Sardiinias ORC C klassi maailmameistriks teist korda, olles selle tiitli varem saanud 2019. aastal Horvaatias Sibenikis ja oli möödunud aastal Tallinnas toimunud Alexela ORC MMil väga napilt Matilda 4 (J112E) järel teine. Seega olid nemad C klassis algusest peale ka võistluse favoriidid. Teine koht avamereetapilt kuue tugeva konkurendi, sama tüüpi sõsarlaeva seas ei olnud halb algus regatile, kuid pärast seda oli Sugar 3 skoor tõepoolest muljetavaldav. Selle klassi esiviisikusse jõudsid vaid neli Italia Yachts 11.98 tüüpi jahti ja viienda koha napsas sama tootja 9.98 tüüpi jaht.
Lisaks kapten Ott Kikkasele purjetasid Sugar 3 kullamesskonnas Sandro Montefusco, Simone Ferrarese, Maurizio Loberto, Matteo Polli, Paolo Bucciarelli, Marjaliisa Umb, Siim Ots ja Karl-Robert Trink.
Kapten Ott Kikkas kommenteeris MMi võitu ORC’le antud intervjuus nii: "See ei olnud nii lihtne, kui paistis, konkurents oli väga raske," ütles Ott Kikkas. "Olime tublid, aga meil oli ka õnne."
Vabandust Ott, aga maailmameistrivõistlustel teenitud kuus sõiduvõitu ja järjepidevalt ORC tiitlivõistlustel saadudkõrged kohad on rohkem kui juhuslik õnn!
KLIKI SIIN ja vaata, milliseid muljeid jagas MMist Porto Cervos Sugar 3 meeskonnaliige Marjaliisa Umb.
B klass oli tänavuse MMi kõige arvukam, 27 jahti, ning siin ei olnud võitja selge enne kui viimase võistlussõidu tulemused olid ametlikult avaldatud. Eestist olid MMil võistlemas Aivar Tuulbergi jahi Katariina II meeskond ja Technonicol (X-41 mod) Mati Sepa meekonnaga.
Katariina II (Swan 42) meeskond koosseisus Aivar Tuulberg, Karl-Hannes Tagu, Peter Šaraškin, Lorenzo Bodini, Jaan Akermann, Henri Tauts, August Luure, Joosep Laus, Marco Bodini, Andrea Carraci ja Ciro di Piazza alustas MMi teise koha kaitsja positsioonilt.
MMi alustati pika, 153 miili pikkuse, avamereetapi seitsmenda kohaga, millele järgnes tuuletu ja ilma sõitudeta regatipäev. Neljandal, väga kõva tuulega võistluspäeval kahest lühirajasõidust saadud kolmas ja teine koht tõstsid Katariina II teisele kohale möödunudaastase maailmameistri, Rumeenia lipu all purjetava Catalin Trandafir’i Essentia44 (Grand Soleil 44P) meeskonna järel.
Teine ja neljas koht viienda päeva lühirajasõitudest hoidsid Katariina II meeskonna endiselt teisel kohal - mõlema päeva koondtulemustes lahutas esikohal olevast konkurendist 5 punkti.
Viimasele võistluspäevale mindi vastu positsioonidelt, kus kõik oli võimalik, kuid ka konkurents kolmandal kohal oleva itaallase Andrea Rossi Mel@ (Swan 42) meeskonnaga oli tihe - päeva alustati samade punktidega.
Nõrkades tuuleoludes peetud kahes lühirajasõidus tegi eksimusi ka liidrikohal olev maailmameister ning nii Katariina II kui Mel@ meeskonnal oli võimalik püüda esikohta. Mõlemas sõidus sõitis parema tulemuse välja Vahemere väga tugev meeskond Mel@, Katariina II skooris kaks üheksandat kohta ja tagas sellega endale Essentia44 ja Mel@ järel kolmanda koha.
Essentia44 Grand Soleil 44 on tugev profitiim, mille koosseis on muljetavaldav - Hugo Rocha on 1996.a 470 klassi Olümpiamängude pronks ja North Sails'i ekspert Portugalist, Afonso Domingos on 2012.a olümpiapurjetaja ja kahekordne Bacardi Cup Star klassi võitja Portugalist, Piotr Przybylski on 2007.a Americas Cup'i võistleja, Lars Koridon oli Tokyos Hollandi olümpiakoondise treener, Jochem Schoorl Hollandist on aga double handed distsipliini kõva käsi, olles võitnud mitmeid tiitleid jahil Hubo (Waarschip 36).
Aivar Tuulbergi sõnul läksid nad MMile teist kohta kaitsma, kuid Porto Cervos võistelnud fliit oli eriti kõrge konkurentsiga ja tunnistas, et Tallinnas oli teist kohta võita veidi kergem.
„Oleme MMil olnud nö esimese kaotaja rollis mitu korda – seda nii teise kui kaks korda neljanda koha saanud meeskonnana. Siin oli koos kümme Swan 42 tüüpi jahti ja need jahid on selles klassis Vahemere valitsejad. Kuidas see Grand Soleil 44 p ka siin Porto Cervos tippu jõudis, on huvitav, aga meeskond on neil tugev ja sõidavad hästi – seda näitasid nad meile ka möödunud aastal Tallinnas. Swani jaoks oleks sobivam olnud stabiilne tuul, aga siin olid olud seinast seina. Meeskond on meil parim ja püüdleme edasi oma ühe ja ainsa eesmärgi poole,“ lausus Aivar Tuulberg kindlalt.
KLIKI SIIN ja vaata, kuidas kommenteeris MMi Aivar Tuulberg.
B klassis sai seitsmenda koha läbi regati väga kõrgetele kohtadele sõitnud 2018.a Euroopa meister Technonicol (X-41 mod) Mati Sepa juhtimisel. Avamereetapil oldi esialgu tulemustes kolmas, kuid hiljem selgus, et mitmed jahid diskvalifitseeriti sellest etapist põhjusel, et rajal läbiti ka keeluala, mis dramaatiliselt muutis tulemusi ka Technonicoli jaoks. Ja kuna avamereetapi tulemus ei kuulu mahaarvamisele üldskoorist, jäid 28 punkti „karistama“ Technonicoli võimaldamata neil sekkuda kõrgesse konkurentsi, mida nad vastasel korral oleks kindlasti teinud. Lühirajasõitudes purjetati kohtadele 2-5-9-10-3-8 ja kokku andis see Technonicolile seitsmenda koha parima X-41 tüüpi jahina.
Technonicol (X-41 mod) - 2022 ORC MMi B klassi seitsmes - Mati Sepp, Matteo Ivaldi, Andrus Luht, Raul Grigorjev, Martin Müür, Martin Gustav Lepp, Riho Koost, Ago Rebane, Kevin Melvin Aasav ja Ivar Lipsmäe
YCCS / Studio Borlenghi
Meeskonas purjetasid lisaks Mati Sepale Matteo Ivaldi, Andrus Luht, Raul Grigorjev, Martin Müür, Martin Gustav Lepp, Riho Koost, Ago Rebane, Kevin Melvin Aasav ja Ivar Lipsmäe.
A klassis purjetas 20 jahi konkurentsis Rolf Relanderi juhtimisel Furiosa (Cookson 50) meeskond Tallinna Jahtklubist, kus suures enamuses tiimis rootslased. Ka nendele sai saatuslikuks avamereetapilt kirja saadud DSQ, kuid seda nende vastu esitatud protesti tõttu, milles neil tuli oma eksimust tunnistada purjetamisreeglite eksimises. Lühirajasõitudes purjetati kohtadele 5-15-11-7-14-16 ja lõpptulemus 83 punkti andus Furiosale 20 jahi hulgas 15. koha.
A klassi maailmameistriks purjetas kindlalt Karl Kwok’i jahi Beau Geste (Tp52) meeskond, kus roolis oli North Sails’i juht Ken Read, kes on üks kuulsamaid ja enim saavutanud purjetajaid maailmas. Tal on 51 maailma, Põhja-Ameerika ja rahvuslikku meistritiitlit; ta on kahekordne America’s Cupi kapten ning sõitis roolimehena kahel Volvo Ocean Race'il.
Furiosa meeskonnas purjetasid lisaks kapten Relanderile Jesper Stalheim, Johan Karlsson, Nils Brenden, Christian Harding, Robert Relander, David Lancefield, Oscar Andersson, Martin Stromberg, Aivar Kullamaa, Bernhard Martin-Lof ja Kristel Sigrid Tihamäe.